تست کاربردی بودن طراحی وب سایت گران قیمت گاهی اوقات بسیار کارآمد می باشد.
توسط مجید احدی
من همیشه مدافع اجرای تست طراحی وب سایت با حداقل ترین هزینه ها می باشم که بسیار ارزان و سریع می باشد و می تواند به سرعت بهبود هایی را در طراحی سایت اعمال نماید. اما در برخی شرایط، لازم است تا سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا بهبود های بیشتری به دست آوریم.
زمانی که می خواهید تست طراحی وب سایت کاربردی را اجرا نمایید. با دو گزینه با قیمت های متفاوت رو به رو می شوید، مانند:
- اجرای تست با کاربران سایت داخل کشور همراه با یک کاربر خارج از کشور یا بیشتر به منظور ارزیابی کاربردی بودن وب سایت در سطح بین المللی.
- تست طراحی وب سایت در لابراتوار در برابر مطالعات میدانی در مکان های اصلی و واقعی مشتریان وب سایت.
- تست کردن طراحی سایت خود در برابر طراحی وب سایت های ۲ یا ۳ عدد از رقیبان تان (که این مورد در لیست قیمت ما حدود ۲۸K$ در برابر ۴۵K$ هزینه بر می دارد).
- نمونه سازی کاغذی در برابر نمونه و الگوی کامل و تکمیل شده.
- استخدام متخصصان تست طراحی وب سایت در سطح مهارت های مختلفی (با حقوق های مختلف: ۵۵K$ در برابر ۸۰K$ که به ترتیب حقوق محققان تازه کار و دومی حقوق محققان با تجربه می باشد).
برای این که دریابید کدام گزینه متناسب شما می باشد، شما باید ۴ پارامتر را به یاد داشته باشید:
- ارزش تقریبی پروژه طراحی سایت.
- هزینه روش های دیگر در تست طراحی وب سایت.
- تفاوت تقریبی در نتایج حاصل از روش های دیگر.
- میزان هزینه هایی که در اثر بر گزیدن روش های کم هزینه انتخاب کردید، به طور قطعی نتواند نتایج بهینه ای را به شما ارائه دهد.
مثالی از نتایج روش های تست کاربردی طراحی سایت.
ابتدا، بیایید این گونه فرض کنیم که پروژه طراحی وب سایت ما ارزش تقریبی معادل بر ۱M$ دارد. این گزینه می تواند یک وب سایت تجارت الکترونیک با فروش تقریبی ۵M$ و سود ۲۰ درصد در هر سال باشد و یا می تواند یک طراحی مجدد اینترانت باشد که انتظار می رود که بازدهی ۰۰۰/۱۰ کارمند معادل ۱۰۰$ در هر سال افزایش یابد.
نکته:من ارزش های این موارد را در اولین سال راه اندازی طراحی آن ها محاسبه نمی کنم، زیرا ممکن است نتایج نامعتبری حاصل شود. هم چنین عمر پروژه طراحی وب سایت بسیار بیشتر می باشد و هر چه سال به سال از راه اندازی طراحی سایت بگذرد، نتایج قدرتمندتری حاصل می شود. برای مثال، مدت زمان متوسط میان هر طراحی مجدد اینترانت حدود ۳ سال می باشد. اگر انتظار دارید که پروژه طراحی وب سایت تان فقط یک سال داوم دارد، باید به طور آشکاری ارزش طراحی را برای سال های بعدی نیز در نظر بگیرید. در این جا برای سادگی بیشتر من تنها به اولین سال راه اندازی وب سایت بسنده می کنم.
سپس، بیاید تفاوت میان هزینه و درآمد در دو روش تست کاربردی بودن طراحی را برآورد نماییم. این گونه فرض می کنیم که روش ارزان هزینه ای بالغ بر ۱۰K$ و روش گران قیمت هزینه ۴۰K$ را در بر داشته باشد.
هم چنین فرض می کنیم که روش گران قیمت تنها ۲۰ درصد نتایج بهتری را نسبت به روش ارزان قیمت حاصل می کند. چون تست کاربردی بودن طراحی وب سایت تمایل دارد تا ارزش طراحی را دو برابر سازد، ما فرض می کنیم که روش ارازان قیمت ۹۰ درصد و روش گران قیمت ۱۱۰ درصد از درآمد مورد انتظار را مصرف می کند.
۲۰ درصد تفاوت میان درآمد، زمانی که از کاربران داخل کشور و کاربر خارج کشور استفاده می کنید، معمول می باشد. اگر چه شما با تست طراحی وب سایت در کشور های مختلف می توانید موارد بیشتری را یاد بگیرید، اما نتایج تقریبا در هر جایی یکسان می باشد. از این رو اگر ۲۰ درصد سود شما را به صرف هزینه های ۳۰۰ برابر بیشتر می کند، ممکن است فکر کنید که باید از روش ارزان قیمت بهره بگیرید- اما شما نباید در این مرحله تصمیم گیری نمایید و باید مسیر خود را ادامه دهید.
در نهایت، بیایید نرخ نزول را در این پروسه حساب کنیم: ۱۰۰ درصد. این موضوع به این معنا می باشد که نصف میزان سود هایی که در سال اول بعد از راه اندازی پروژه طراحی وب سایت به دست می آوریم، میزان اصلی درآمد می باشد: به طور مثال اگر سال بعد ۲$ سود کنیم، درآمد ما ۱$ افزایش می یابد. این حجم عظیم نزول بسیار قابل توجه می باشد، زیرا پروژه های طراحی سایت غیر قابل پیش بینی می باشند:
- ابتدا، این پروژه تست طراحی سایت ممکن است کنسل شده و با شکست رو به رو شود. حتی بهترین طراحی ها نیز در این مرحله نمی توانند نتایج بهینه ای را به دست آورند.
- دوم، تمامی این شمارهایی که ما به عنوان مثال بیان نمودیم تنها حدس و گمان می باشند. ما به طور قطع نمی دانیم که پروژه ما به چه اندازه موفقیت آمیز می باشد و هم چنین نمی دانیم که پروژه طراحی ما در سال های آینده زمانی که هزینه های بیشتری را متقبل شویم، به چه میزان رشد می کند. درست است، مشاوران تست کاربردی بودن طراحی سایت ممکن است برای هزینه های این مطالعات، قیمت های از پیش تعیین شده ای را ارائه دهند، اما اگر خودتان اجرای طراحی سایت را متقبل شوید و یا به صورت ساعتی قیمت این تست ها را بپردازید، شما هیچ گاه قطعا نمی دانید که این دو روش به چه میزان هزینه برای شما می تراشند.
از این رو ما اساسا ۳ گزینه پیش رو داریم، اجرا نکردن تست طراحی وب سایت، تست ارزان قیمت و تست گران قیمت کاربردی بودن طراحی سایت یا Usability.
- اجرا نکردن تست کاربردی بودن طراحی. از جایی که ما از روش های کاربردی بودن طراحی سایت و یا Usability استفاده نمی کنیم، هزینه های خاصی برای ما وجود ندارد و به ساده ترین روش به بررسی درآمد و سود حاصل از وب سایت می پردازیم. ما ارزش پروژه را ۱m$ با نرخ نزول ۱۰۰ درصد در این شرایط در نظر می گیریم و از این رو به راحتی می توانیم ارزش پروژه را حساب کنیم: ۵۰۰k$ قبل از کسر هزینه های پروژه. از این رو، اگر هزینه طراحی و برنامه نویسی وب سایت ۲۰۰k$ باشد، ارزش خالص فعلی پروژه ۳۰۰k$ می باشد و مطمئنا این میزان به مراتب و به صورت سالیانه افزایش می یابد.
- تست کاربردی بودن طراحی وب سایت ارزان قیمت. ۹۰ درصد به ارزش پروژه می افزاید و بعد از به کار بستن نرخ نزول، به ۹m$ و یا ۹۵۰k$ می رسد. زمانی که نرخ نزول را که ۱۰k$ برای اجرای تست کاربردی بودن طراحی کسر می شود، ارزش نهایی ۹۴۰k نمایان می شود. به عبارت دیگر، تست کاربردی بون حدود ۴۴۰k$ به ارزش فعلی پروژه ما می افزاید. زمانی که هزینه برنامه نویسی یعنی ۲۰۰k$ را کسر کنیم، حال ارزش پروژه ۷۴۰k$ می شود.
- تست کاربردی بودن طراحی وب سایت گران قیمت. حدود ۱۱۰ درصد به ارزش پروژه می افزاید، که در ۱m$ و یا ۱/۰۵۰/۰۰۰$ بعد از به کار بستن نرخ نزول می باشد. حالا ما آن ۴۰k$ را کسر می کنیم که نتیجه ۱/۰۱/۰۰۰$ می شود. بنابراین، تست کاربردی بودن طراحی سایت حدود ۵۱۰k$ به ارزش فعلی پروژه می افزاید. بعد از کسر هزینه های برنامه نویسی، ارزش کلی پروژه ۸۱۰k$ نمایان می شود.
بر اساس فرضیات ما، استفاده از روش گران قیمت بیشتر از روش ارزان قیمت، درآمد و ارزش پروژه را افزایش می دهد(حدود ۷۰k$)، از این رو ما باید ادامه دهیم و از روش تست کاربردی بودن طراحی سایت گران قیمت به کار ببریم.
( این محاسبات در صورتی انجام پذیرفته است که هزینه های برنامه نویسی با وجود و بدون وجود تست کاربردی بودن طراحی سایت یکسان باشد. به عبارت دیگر، من فرض می کنم که ما متد خوبی از تست کاربردی بودن طراحی سایت را به کار بردیم و خیلی زود از نتایج حاصل از آن در طراحی استفاده نمودیم، از این رو ما مجبور نیستم تا روی برخی موارد دوباره کاری کنیم و یا در طول پروژه، به تست برخی عوامل بپردازیم. اگر تست کاربردی بودن طراحی سایت را خیلی دیر به کار ببرید، این فرضیات اصلا برای شما کاربردی ندارد و حتی شما باید هزینه های بیشتری را متقبل شوید. این هزینه های اضافه برای یک تست کاربردی بودن طراحی ارزان قیمت، ۵۰k$ و برای تست گران قیمت، ۶۰k$ به علت ۲۰ درصدی که در بالا توضیح دادیم، می شود. کسر این هزینه ها هیچ تاثیری بر نتیجه نخواهد داشت: این مورد می تواند مزیت و سود تست کاربردی بودن طراحی وب سایت گران قیمت را تا ۱۰k$ کاهش دهد).
ابتکار در انتخاب: ارزان در برابر گران قیمت.
در ادامه ۵ قانون برای انتخاب بین تست کاربردی بودن طراحی سایت ارزان و گران قیمت وجود دارد:
۱٫هر چه ارزش مورد انتظار پروژه بیشتر باشد، شما باید بیشتر در این گونه تست ها سرمایه گذاری کنید. بازگشت سود از این سرمایه در تست کاربردی بودن طراحی از ضرب میزان ارزش پروژه بر میزان افزایش سود، محاسبه می گردد. اگر ارزش پروژه تان کم می اشد، شما با ضرب کردن این مقادیر، به نتیجه قابل توجه ای دست نخواهید یافت.
برای مثال، اگر پروژه شما ۵k$ ارزش دارد، شما نباید حتی تست کاربردی بودن طراحی ارزان قیمت را روی وب سایت خود اجرا کنید، زیرا به دست آوردن ۵k$ سود برای هزینه ۱۰k$ کافی نمی باشد. (در هر صورت، متدهای ارزان قیمت دیگر تست طراحی سایت وجود دارد که می توانید برای پروژه های کوچک خود به کار ببرید).
۲-هرچه تردید در ارزش پروژه طراحی وب سایت تان بیشتر باشد، نرخ نزول نیز بیشتر می شود. در برخی شرایط، تست کاربردی ارزان قیمت روند معمولی خود را پیش می گیرد. بله، اگر تست کاربردی بودن گران قیمت را در این شرایط انتخاب کنید، اگر در نهایت موفق شوید، سود های بیشتری را به دست می آورید. اما عکس این موضوع نیز صدق می کند اگر با شکست مواجه شوید، ضرر های بسیاری را متحمل می شوید.
۳-هرچه زودتر این تست ها را در پروژه طراحی سایت خود به کار ببرید، باید سرمایه گذاری بیشتری کنید، زیرا شما یافته های بیشتری را بدن اینکه در آینده دوباره کاری نمایید، به دست می آورید. به کارگیری دیر وقت این تست ها می تواند سرمایه گذاری اندکی را بطلبد، اما شما نمی توانید تغییراتی را در پایه طراحی و برنامه نویسی وب سایت ایجاد کنید.
به تنش میان مرحله و میزان تردید در پروژه دقت کنید: هرچه زودتر این تست را در پروژه به کار ببرید، تردید شما بیشتر می باشد (که ممکن است متحمل هزینه های بسیاری شود و حتی بالعکس)، اما بیشتر سرمایه گذاری تان برای دستیابی به سود های بیشتر صرف می شود. به این دلیل است که باید بخشی از بودجه اجرای تست طراحی وب سایت کاربردی خود را برای مطالعات آینده نیز کنار بگذارید، زمانی که طراحی های اصلاح شده بیشتری برای اجرای تست ها در اختیار دارید.
۴-.هر چه تفاوت در نتایج مورد انتظار بیشتر باشد، بیشتر باید به روش تست کاربردی بودن طراحی وب سایت گران قیمت روی بیاورید. زمانی که تفاوت در نتایج و درآمد کوچک باشد، سرمایه خود را نگاه دارید و به سراغ متدهای ارزان قیمت بروید. مطالعات کمی و آماری می توانند بهترین مثال در این زمینه باشند: آن ها شاید اندکی گران قیمت باشند اما برای پروژه های بزرگ بسیار مفید هستند، زیرا در هر شرایطی می توانند ارزش پروژه طراحی سایت تان را ارتقاء دهند. یک آنالیز مشابه می تواند برای مطالعات بین المللی به کار رود: اگر مشتریان اندکی را از خارج از کشور در اختیار دارید، هزینه تست آن ها ممکن است نسبت به سودی که به دست می آورید، بسیار زیاد باشد و از این رو لازم نیست به تست این کاربران خارج از کشور بپردازید.
۵-در نهایت، هر چه هزینه متد تست کاربردی بودن طراحی وب سایت زیاد باشد، شما به دفعات کمتری باید از آن ها استفاده کنید. بنابراین، اگر متد گران قیمت ۲۰ درصد نتایج بهتری از روش ارزان قیمت داشته باشد، شما باید نباید بیش از ۱۰ بار این روش را (برعکس متدهای ارزان) استفاده نمایید. اگر این دفعات به ۱۱ بار رسید، نمی توانید مزیت های بیشتری را به دستی آورید و تنها بر هزینه های خود می افزایید.
زمانی که بحث انتخاب روش تست کاربردی بودن طراحی وب سایت می شود، پارامترهای زیادی وجود دارد که باید ملاحظه کنید. به همین دلیل است که هر کدام از این روش های ارزان قیمت و گران قیمت با توجه به شرایط موجود در پروژه طراحی وب سایت می توانند بهترین نتیجه ها را برای تان به وجود بیاورند. تنها هدف شما در انتخاب این روش ها باید این باشد که سود بیشتری را نسبت به هزینه های که می کنید به دست آورید.
نتیجه گیری
اگر شما یک طراحی وب سایت را می سازید و امید دارید که توسط آن به موفقیت هایی دست یابید؛ آزمون کاربردی بودن طراحی سایت بسیار ارزشمند می باشد. وقتی یک وب سایت ساده را می سازید، شاید آن قدر ارزشمند نباشد که روی این روش سرمایه گذاری کنید؛ اما در پروژه های بزرگ تر استفاده از این تست ها ارزش بیشتری دارد و باید بسیار روی این مورد تمرکز شود.
آزمون کاربردی بودن طراحی سایت هم چنین می تواند کم و بیش به صورت رایگان انجام شود؛ شما لزوما نیاز ندارید که برای تهیه تدارک این آزمون هزینه های بسیار زیادی کنید. اگر احساس می کنید که انجام دادن این تست روی افراد کم برای شما نتیجه بخش است، از دوستان و خانواده تان شروع کنید؛ این امر می تواند برای شما رایگان یا خیلی خیلی ارزان تمام شود.
همان طور که در بالا می بینید، آزمون تست کاربردی بودن طراحی وب سایت چیزی است که شما به طریق مختلف می توانید انجام دهید و شما باید قبل از شروع طراحی، مشخص کنید که چه راهی برای شما و اهداف شما مناسب است. ممکن است در ابتدا مانند یک پروسه پیچیده به نظر بیاید، اما حتی یک تازه کار هم باید بتواند این چنین تست هایی را اجرا کند و نتایجی از آن به دست آورد. از این رو، اگر شما در حال انجام پروسه طراحی خود هستید، بدون تردید این آزمون ها را انجام بدهید_ من به شما قول می دهم که این موضوع طراحی های شما را ارتقاء می بخشد و به این وسیله می توانید برای کاربران سایت خود تجربه کاربری بهتر و شگرفی را مهیا می سازید. اگر پروژه شما عظیم و بزرگ است باید بدون شک از تست کاربردی بودن طراحی وب سایت گران قیمت استفاده کنید، شاید در ابتدا هزینه های بیشتری را متحمل شوید، اما در مقایسه با سودی که به دست می آورید قابل قیاس نیست. اگر این تست ها را برای این گونه پروژه های خود اجرا نکنید، ممکن است حتی در آینده در تجارت خود متحمل ضرر و زیان های بسیاری شوید. از این رو با دقت به موارد بالا، پروژه طراحی وب سایت خود را بسنجید و مناسب ترین روش را برگزینید.
مطالب پیشنهادی
روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396